Από τις αρχές Ιανουαρίου ξεκινήσαμε ένα καινούργιο μάθημα. Το θέμα του ήταν η υγιεινή διατροφή. Μια φορά την εβδομάδα καθόμασταν όλοι γύρω, σε έναν κύκλο και συζητούσαμε. Αυτό ήταν το καινούργιο στοιχείο αυτού του μαθήματος. Μπορεί να είχαμε ένα συγκεκριμένο τομέα που έπρεπε να αναπτύξουμε αλλά αυτό που κυριαρχούσε ήταν η συζήτηση και η αντιπαράθεση. Όλα αυτά μέσω των ομάδων που δημιουργήσαμε, 5 στον αριθμό, μέσω των οποίων η κάθε ομάδα ανέπτυσσε το θέμα της, ή εργαζόταν σε διαφορετικούς σταθμούς. Βέβαια δεν έλειπαν οι εργασίες πάνω σε χαρτόνια και άλλες δραστηριότητες όπως οι έρευνες που κάναμε για το πρωινό και άλλα διατροφικά θέματα. Πολλά από αυτά που ειπώθηκαν ήταν γνωστά αλλά μάλλον ασχημάτιστα μέσα στο μυαλό μας. Μέσα από την συζήτηση πολλά ξεκαθάρισαν. Άλλα όχι. Αλλά σίγουρα μπήκαν οι βάσεις για έναν προβληματισμό για αυτά που προσπαθούν να μας πασάρουν οι διάφοροι επιτήδειοι περί υγιεινών τροφών. Το συμπέρασμα όλης αυτής της διαδικασίας συνοψίζεται στις ακόλουθες φράσεις:
- Η διατροφή παίζει σπουδαίο ρόλο στην διατήρηση της υγείας μας και στην σωστή ανάπτυξη του οργανισμού μας.
- Το τι τρώμε, πόσο και γιατί επιδρά στην προσωπικότητά μας, στην εμφάνισή μας και στις επιδόσεις μας.
- Η σωστή διατροφή βοηθά στο να φαινόμαστε, να αισθανόμαστε και να ενεργούμε καλύτερα.
- Η σωστή διατροφή και η άσκηση είναι ο καλύτερος συνδυασμός για ένα υγιή οργανισμό.
- Με την σωστή ενημέρωση και τον προβληματισμό μπορούμε να αποφύγουμε τις παγίδες και τα διλήμματα που μας στήνουν τα διαφημιστικά σποτ περί υγιεινής διατροφής.
Βέβαια αυτά που μάθαμε δεν ήταν καθόλου λίγα και άνευ ουσίας. Στην αρχή καθορίσαμε τους κανόνες πάνω στους οποίους θα στηριζόμασταν για να μπορέσουμε να συζητήσουμε. Πολλοί δεν τηρηθήκανε πάντα, αλλά σε γενικές γραμμές η συζήτηση προχώρησε στα περισσότερα μαθήματα. Έτσι μέσα από όλο αυτό το πρόγραμμα μάθαμε:
Τι είναι υγεία, ποιοι παράγοντες την επηρεάζουν και ποια η σχέση υγείας – διατροφής.
Ποιες είναι οι ομάδες τροφών.- 1. Γαλακτοκομικά
- 2. Δημητριακά - ζυμαρικά
- 3. Λαχανικά
- 4. Φρούτα
- 5. Λίπη - γλυκά
Τι είναι η διατροφική πυραμίδα και πως μπορούμε να την χρησιμοποιήσουμε για να φτιάξουμε μια εβδομαδιαία δίαιτα.
Ποια είναι τα θρεπτικά συστατικά - 1. Πρωτεΐνες
- 2. Υδατάνθρακες
- 3. Λίπη
- 4. Βιταμίνες
- 5. Μέταλλα
και ποιες τροφές είναι πλούσιες σε κάθε ένα συστατικό.
- Τι είναι η Μεσογειακή δίαιτα και ποιες οι διαφορές της από τις σύγχρονες διατροφικές συνήθειες.
- Ποια είναι η σημασία του πρωινού.
- Ποιες είναι οι κυριότερες κακές διατροφικές συνήθειες της εποχής μας.
- Ποιο είναι το ιδανικό βάρος και πώς μπορούμε να το ελέγξουμε.
Παράλληλα κάναμε και διάφορες εκδηλώσεις όπως δυο έρευνες.
- Η μία μέσα στην τάξη για τις συνήθειες των μαθητών στην τάξη μας σχετικά με το πρωινό. Συμπεράναμε ότι όπως λειτουργεί το σχολείο με το ωρολόγιο πρόγραμμά του δεν μπορούμε να καταναλώνουμε ένα σωστό πρωινό σε ήρεμο κλίμα. Αποτέλεσμα; Πρωινό στα γρήγορα και στο πόδι και κολατσιό πλούσιο σε λιπαρά και ζάχαρη.
- Μια άλλη έρευνα σε επίπεδο συνοικίας όπου διαπιστώσαμε τις συνήθειες των συνομήλικών μας στην διατροφή. Αυτή τη φορά με ερωτηματολόγια, κάθε ομάδα διαφορετικό, προσπαθήσαμε να διερευνήσουμε τι τρώει και γιατί η πλειονότητα των συμμαθητών μας.
- Μια εκδήλωση όπου συμμετείχαν όλα τα παιδιά του σχολείου, όπου φτιάξαμε η κάθε τάξη και ένα διαφορετικό φαγητό. Την ονομάσαμε ημέρα υγιεινής διατροφής. Μια τάξη έφτιαχνε πρωινό, άλλη φρουτοσαλάτα, άλλη ζυμαρικά κ.ά. Παράλληλα πολλά παιδιά κάθισαν και έφτιαξαν στο σπίτι με τους γονείς τους μια παραδοσιακή συνταγή, την οποία εκθέσαμε σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο. Φυσικά εκθέσαμε και κάποιες από τις εργασίες μας. Επιπλέον υπήρχε ομιλία για τα οικολογικά προϊόντα και τις βιολογικές καλλιέργειες από το μέλος του εποπτικού συμβουλίου της "γαία" κ. Νίκο Παγιαυλά.
- Τέλος η αποχαιρετιστήρια εκδήλωση είναι κατά ένα μεγάλο μέρος αφιερωμένη στην υγιεινή διατροφή με 4 θεατρικά δρώμενα.
Δείτε την έρευνά μας γύρω από τις διατροφικές συνήθειες των κατοίκων της ενορίας μας
Υπεύθυνος προγράμματος Νικόλαος Δόβρος, εκπ/κός Φ. Αγωγής
Κι άλλες φωτογραφίες: