Η ελαιοκομία προσφέρει στην Κρήτη ακαθάριστο εισόδημα που πλησιάζει τα 200 δις. Ετησίως και αποτελεί μαζί με τον τουρισμό, με τον οποίο κατά συγκυρία παρουσιάζει συνεργική και συμπληρωματική δράση ως προς την απασχόληση, έναν από τους κυρίους πλουτοπαραγωγικούς πόρους του νησιού.
Η παραπάνω επισήμανση έγινε από το γενικό διευθυντή του Συνδέσμου Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης κ. ΝΙκο Μιχελάκη, στην ημερίδα η οποία πραγματοποιήθηκε χθες στο Ηράκλειο με θέμα: "Ελιά και λάδι της Κρήτης: Πολιτισμός -Υγεία -Οικονομία".
Η ημερίδα είχε οργανωθεί από το ΣΕΔΗΚ και το σωματείο Επαγγελματιών Ξεναγών Κρήτης και Σαντορίνης, πολλά μέλη του οποίου παρακολούθησαν τις εργασίες της, όπως και πολλοί δήμαρχοι από τους δήμους-μέλη του Συνδέσμου.
Στόχος ήταν να προσφερθεί η ευκαιρία και στους ξεναγούς να αποκτήσουν εφόδια για μια ευρύτερη και πλέον ολοκληρωμένη επαγγελματική ενημέρωση, "η οποία θα τους επιτρέψει να επιτελούν την κρίσιμη αποστολή τους ορθολογικότερα και αποτελεσματικότερα για τον τόπο", όπως χαρακτηριστικά τονίστηκε, δεδομένου ότι η ελιά και το λάδι της Κρήτης συνδέονται άρρηκτα χιλιάδες χρόνια τώρα με την ιστορία, τον πολιτισμό και τις παραδόσεις του νησιού, αλλά παράλληλα παίζουν ένα σημαντικό ρόλο στην απασχόληση και την οικονομία των κατοίκων του σήμερα.
ΛΑΔΙ ΚΑΙΥΓΕΙΑ
Πέραν όμως από αυτά, όπως τόνισε στην εισήγησή του ο κ. Μιχελάκης, υπάρχουν τα στοιχεία των μελετών που συνδέουν την υγεία και μακροζωία των Κρητικών με τη διατροφή τους με ελαιόλαδο η οποία κατά κεφαλή είναι της τάξεως των 25 κιλών ανά άτομο και είναι η ψηλότερη στον κόσμο: "Είναι φανερό -είπε- ότι, η παρουσίαση των στοιχείων αυτών στους ξένους δεν αποτελεί κάποιου είδους διαφήμιση με την έννοια της διόγκωσης ή της πλασματικής εμφάνισης κάποιων πραγμάτων, αλλά αποτελεί μεταφορά μιας πληροφόρησης υπαρκτών και πραγματικών στοιχείων. Και μια τέτοια πληροφόρηση τελικά υπηρετεί δυο στόχους. Ο ένας είναι η άρτια και ολοκληρωμένη επαγγελματική σας εμφάνιση και ο άλλος η χρήσιμη και αναγκαία σήμερα ανάδειξη του ελαιολάδου της Κρήτης. Χρησιμοποιούμε τον όρο ανάδειξη γιατί κυρίως το κρητικό ελαιόλαδο, δεν αποτελεί απλό τοπικιστικό εγωισμό το να πούμε και να υπογραμμίσουμε, ότι πράγματι διαθέτει σήμερα αρκετά συγκριτικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τα ελαιόλαδα άλλων χωρών, μεταξύ των οποίων βασικότερα είναι η σημαντική πολιτιστική και υγιεινή του αξία αλλά και το υψηλό ποιοτικό του επίπεδο. . Και το επίπεδο αυτό για λόγους που δεν κατανοούνται εύκολα από τους μη γνωρίζοντες, ενώ αναγνωρίζεται από τον διεθνή επιστημονικό και εμπορικό κόσμο, δεν έχει ακόμα καταστεί γνωστό στο ξένο ευρύτερο καταναλωτικό κοινό".
Η ΤΥΠΟΠΟΙΗΣΗ
Στο σημείο αυτό ο κ. Μιχελάκης έδωσε έμφαση στην τυποποίηση του ελαιολάδου τονίζοντας: "Βρισκόμαστε μπροστά σε μια αντιφατικότητα η οποία αποτελεί πρόκληση για όλους εμάς που κατοικούμε στην Κρήτη. Παράγουμε πάρα πολύ και άριστο ποιοτικά ελαιόλαδο που όμως δεν μπορούμε να το διαθέσουμε με τον τρόπο που του αρμόζει και τις τιμές που του αξίζουν. Το πλείστο πωλείται χύμα και στις τιμές που ουσιαστικά καθορίζουν οι Βιομηχανίες που λόγω της ποιότητας του το ζητούν. Η διάθεση του κρητικού ελαιόλαδου, σε επώνυμη τυποποιημένη μορφή που θα απέφερε ασφαλώς περισσότερο εισόδημα για το νησί δεν έχει καταστεί δυνατή σε έκταση αξιόλογη. Βασική αιτία γι' αυτό, η ανεπαρκής προβολή του προϊόντος, όχι στις ξένες6ιομηχανίες οι οποίες το γνωρίζουν και έρχονται και το αγοράζουν, αλλά στους ξένους καταναλωτές. Μια τέτοια προβολή ασφαλώς θα υποχρέωνε τις βιομηχανίες, ξένες και ελληνικές, να το παρουσιάσουν με την Κρητική ταυτότητά του στα μέσα συσκευασίας τους και θα δημιουργούσε τις προϋποθέσεις για πλέον αυξημένη ζήτηση, καλύτερες τιμές και υψηλότερο εισόδημα για το νησί Μια ανάδειξη και διάχυση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του Κρητικού ελαιολάδου επομένως, ελπίζεται ότι θα συμβάλλει σημαντικά στην επίτευξη του γενικότερου στρατηγικού στόχου, που έχει τεθεί από την πλευρά του Συνδέσμου μας, για την προώθηση της διάθεσής του στην παγκόσμια αγορά, και στην κατεύθυνση αυτή θεωρούμε ότι η συμβολή όλων σας θα είναι αποφασιστική".
O ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΣΕΔΗΚ
Εξάλλου ο πρόεδρος του ΣΕΔΗΚ, δήμαρχος Σητείας κ. ΝιΚ. Κουρουπάκης, τόνισε μεταξύ άλλων ότι ο ρόλος του κλάδου των Ξεναγών στη γενικότερη προβολή του τόπου μας είναι πρωταρχικής και αποφασιστικής σημασίας. Τους ζήτησε να εργαστούν για την προβολή του ελαιολάδου που "αποτελεί όχι απλά ένα σημαντικό προϊόν του τόπου μας αλλά ένα πολιτιστικό και πλουτοπαραγωγικό πόρο από τον οποίο εξαρτάται με τον οποίο συνδέεται, το σύνολο σχεδόν των οικογενειών που κατοικούν στο νησί. Η σημασία του επομένως είναι πρωταρχική. Γι' αυτό και όλοι έχουμε χρέος να βοηθήσουμε στην αντιμετώπιση των προβλημάτων του και στην καλύτερη αξιοποίηση του", είπε και κατέληξε: "Βασικός στόχος της ημερίδας αποτελεί η ενημέρωση των Ξεναγών, και η διαμέσου αυτών πληροφόρηση των ξένων επισκεπτών του νησιού, με στοιχεία σχετικά με την ελαιοκομία της Κρήτης, το ρόλο της στην κοινωνική και οικονομική ζωή του νησιού από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα αλλά και τον ρόλο του Κρητικού ελαιόλαδου στην υγεία και μακροζωία των Κρητικών. Με την προφορική πληροφόρηση των επισκεπτών και τον παράλληλο εφοδιασμό τους με σχετικά ενημερωτικά έντυπα των οποίων τον σχεδιασμό και την εκτύπωση ήδη αρχίσαμε, είναι βάσιμο ότι θα υπάρξει μια σημαντική συμβολή στην έγκυρη ενημέρωση των επισκεπτών μας και παράλληλα στην προβολή του ελαιόλαδού μας.
Η κοινή αγορά της ελιάς
Ελιά και Μεσόγειος, εδώ και αιώνες απόλυτα ταυτισμένες και ταιριασμένες, σαν να
γεννήθηκαν μαζί. Ξεκινώντας την περιπλάνηση στους δρόμους της ελιάς συναντάς συνεχώς μπροστά
σου τη Μεσόγειο, ανακαλύπτεις άγνωστες διαστάσεις μιας ιστορίας και ενός πολιτισμού, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την ιστορία των λαών και των κοινωνιών που αναπτύχθηκαν στα παράλιά της. Μεσόγειος, μεσογειακή κουλτούρα, ελιά, ελαιόλαδο, είναι και οι λέξεις κλειδιά για τους οργανωτές του Πολιτιστικού Οδοιπορικού "Οι Δρόμοι του Λαδιού και της Ελιάς», που ξεκινά κάθε χρόνο από το ανάκτορο του Νέστορα στην Αρχαία Πύλο ακολουθώντας δρόμους επικοινωνίας παλαιούς και δοκιμασμένους, για να φέρει κοντά τους μεσογειακούς λαούς. "Η ιδέα του ταξιδιού γεννήθηκε από την αγάπη για την ελιά κι έναν βαθύ προβληματισμό για το μέλλον της και τις χρονίζουσες πλέον αδυναμίες στην παραγωγή και τη διάθεση του ελαιόλαδου», μας λέει ο εμπνευστής του Οδοιπορικού και πρόεδρος του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας Γιώργος Καραμπάτος. "Γυρίσαμε λοιπόν πίσω στον χρόνο και διαπιστώσαμε τη σπουδαιότητα και τη μεγάλη διαχρονική αξία της ελιάς και του ελαιόλαδου για όλους τους λαούς της Μεσογείου στην καθημερινή Ζωή, τα ήθη, τα έθιμα και τή διατροφή τους. Παράλληλα, παρακολουθώντας ης τάσεις στις διεθνείς αγορές παρατηρήσαμε μία συνεχώς αυξανόμενη τάση προτίμησης στον μεσογειακό τρόπο διατροφής και στα μεσογειακά προϊόντα στις αγορές στις Ευρώπης, της Αμερικής και της Ιαπωνίας. Με αυτά τα δεδομένα, σκεφτήκαμε να ενισχύσουμε το ενδιαφέρον του διεθνούς καταναλωτικού κοινού αναδεικνύοντας τη διαχρονική αξία
των προϊόντων της ελιάς για τον άνθρωπο».Οι 18 οδοιπόροι που συμμετείχαν στο Οδοιπορικό Χρειάσθηκαν 42 ολόκληρες μέρες για να διανύσουν 16.000 Χιλιόμετρα και να πραγματοποιήσουν αυτό το εντυπωσιακό ταξίδι σε 17 μεσογειακές χώρες: Ελλάδα, Τουρκία, Συρία, Λίβανο, Ιορδανία, Αίγυπτο, Λιβύη, Τυνησία, Αλγερία, Ισπανία, Πορτογαλία, Γαλλία, Ιταλία, Σλοβενία, Κροατία, Γιουγκοσλαβία, Αλβανία. Εκτός από τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου Γιώργο Καραμπάτο, στο Οδοιπορικό συμμετείχαν ελαιοπαραγωγοί, ελαιοτριβείς, ιστορικοί, εθνολόγοι, κινηματογραφιστές, δημοσιογράφοι κ..ά., όλοι λάτρεις της ελιάς.
Στη διάρκεια του συναρπαστικού αυτού ταξιδιού, μέσα από πολλαπλές επαφές και συζητήσεις με φορείς σε όλες τις μεσογειακές χώρες και την Ελλάδα (Υπουργεία, Επιμελητήρια, Δήμους, Συνεταιρισμούς, Διεθνές Συμβούλιο Ελαιόλαδου κ.ά.) αναγνωρίστηκαν οι ισχυροί ιστορικοί, πολιτιστικοί και εμπορικοί δεσμοί που συνδέουν μεταξύ τους, τους μεσογειακούς λαούς και τέθηκαν οι βάσεις για συνεργασία με στόχο την προβολή του ελαιόλαδου. "Είναι μια προσπάθεια για επιχειρηματικές συνεργασίες σε εποχές κρίσης και απομόνωσης όπως η σημερινή», λέει ο κ. Γ. Ι Καραμπάτος ." Οφείλουμε να
γνωρίσουμε τον πολιτισμό της ελιάς, τη μεσογειακή διατροφή και τις αρετές του ελαιόλαδου στους 220.000.000 τουρίστες που επισκέπτονται κάθε χρόνο τη Μεσόγειο, έτσι ώστε ο επισκέπτης επιστρέφοντας στη χώρα του να χρησιμοποιεί το ελαιόλαδο καθημερινά τονίζει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου χωρίς να υποτιμά βέβαια και τη σπουδαιότητα της εσωτερικής κατανάλωσης στις μεσογειακές και στις όμορες προς αυτές χώρες, μια τεράστια αγορά με πληθυσμό 600 περίπου εκατομμυρίων κατοίκων.
Αυτή η στροφή προς τη Μεσόγειο της ελιάς και η καθ' όλα γόνιμη επαφή με τους άλλους μεσογειακούς λαούς, έχει φέρει μέχρι στιγμής πολλά θετικά αποτελέσματα. Ενδεικτικό αναφέρουμε την ίδρυση του Δικτύου Ελαιοπαραγωγών Πόλεων της Ελλάδας και την ένταξή του στην Συνομοσπονδία Ελαιοπαραγωγών Πόλεων Μεσογείου (FEMO), Επίσης, η δημιουργία της Ελληνικής Εταιρείας Γευσιγνωστών Ελαιοκομικών Προϊόντων και η καθιέρωση εθνικού διαγωνισμού για νέους μάγειρες με συμμετοχή σε διεθνείς διαγωνισμούς όπου βραβεύεται το πιάτο που αναδεικνύει τη διατροφική αξία του έξτρα παρθένου ελαιόλαδου, η επιτυχημένη σειρά εκδόσεων του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας σχετικών με τον πολιτισμό της ελιάς και η δημιουργία κινητής μονάδας του Μουσείου Μεσογειακού Πολιτισμού, που συμμετείχε φέτος για πρώτη φορά στο Οδοιπορικό, είναι μερικά από τα θετικά αποτελέσματα αυτής της πρωτοβουλίας. «Στον πολιτιστικό τομέα, άρχισε ήδη ή έχει προγραμματιστεί η καταγραφή στοιχείων και η συλλογή αντικειμένων σχετικών με τον πολιτισμό της ελιάς σε συνεργασία με αρκετές μεσογειακές χώρες. Στόχος είναι η δημιουργία μιας αλυσίδας Μουσείων Μεσογειακού Πολιτισμού σε όλες τις χώρες όπου φύεται η ελιά αρχής γενομένης από την Ελλάδα, την Αλγερία και τον Λίβανο», μας λέει η συνεργάτης του Επιμελητηρίου, ιστορικός Μαρινέλλα Κατσιλιέρη.
πίσω